VYJADRIŤ HUDBU BEZ HUDBY

Rozhovor s Petrom Plichtom.

„Zistil som, ako rýchlo sa môže všetko zmeniť, začal som si veci viať ceniť. Tento zvláštny čas nás mal všetkých naučiť vážiť si hodnoty, priateľstvo, lásku, zdravie. Aj to, aké dôležité je v našom živote umenie,“ hovorí Damani Williamas, člen Baletu SND. Počas druhej vlny pandémie spolu s tanečníkom Jeanom-Michelom Reuterom spolupracovali s fotografom Petrom Plichtom na jedinečnej sérii fotografií, ktoré vznikali ďaleko od divadiel a miest, v divokej prírode. Chceli sme sa od fotografa o tomto nevšednom projekte dozvedieť viac…

Damani Williams, Jean – Michele Reuter,
foto: Peter Plichta

Aká bola tvoja cesta k fotografii?

Študoval som výtvarnú výchovu na Pedagogickej fakulte v Nitre. Tam sme mali možnosť získať základné zručnosti a vedomosti z rôznych oblastí umeleckej tvorby. Od malička som kreslil, tvoril, venoval sa ľudovým remeslám. Na škole som spoznal aj iné médiá a získal širší rozhľad v oblasti nášho aj svetového umenia.

Svoj prvý fotoaparát som dostal ešte na strednej škole, postupne som ich vymenil za novšie a profesionálnejšie modely. Aj keď som zástanca toho, že technika nie je všetko, mám rád svoje „hračky“ a svoju zbierku stále rozširujem. Moja portrétová tvorba sa v súčasnej podobe rozvíja od roku 2016.

Damani Williams, Jean – Michele Reuter,
foto: Peter Plichta

Kedy a ako vznikol nápad urobiť fotenie s tanečníkmi?

Primárne fotím ľudí a snažím sa zachytiť ich osobnosť, osud a príbeh. Niekedy, keď tvár na vyjadrenie emócií nestačí, používam aj figurálnu fotografiu. Reč tela ma veľmi fascinuje, skúmam jej prvky a variácie so svojimi modelmi a modelkami. A kto lepšie pozná svoje pohyby ako tanečník? Preto bola táto voľba pre mňa prirodzená.

S Damanim sme sa stretli na jeseň, keď som ho oslovil na jedno testovacie fotenie. Už vtedy som vedel, že je to začiatok dlhšej spolupráce – čo mi aj viac vyhovuje. Prvé fotenie je o spoznávaní, na druhom stretnutí je komunikácia medzi fotografom a modelom uvoľnenejšia, máme za sebou zážitok spoločnej tvorby, rozumieme si lepšie.

Damani Williams, Jean – Michele Reuter,
foto: Peter Plichta

Aký koncept si zvolil pri realizácii týchto fotografií?

V tejto sérii sme sa pohrávali s myšlienkou, ako vyjadriť hudbu bez hudby. Fotografia je statická, pohyb je zachytený v jednom časovom bode, ale to neznamená, že nehovorí aj o dianí pred zachyteným okamihom a po ňom. Pôvodne som ich chcel postaviť do určitého emočného protipólu a postupne sa dopracovať k harmónii. Preto je na fotkách zachytených viacero momentov, keď sa jeden tanečník opiera o toho druhého. Je to o dôvere, o rovnováhe, o protikladoch aj o tom, ako si k sebe nájsť cestu.

Damani Williams, Jean – Michele Reuter,
foto: Peter Plichta

Čo ťa na tanečníkoch upútalo, využíval si ich schopnosť prispôsobiť sa, reagovať rýchlo na podnety?

Ich fyzická sila a vytrvalosť, ktorá je vyvážená precítenými pohybmi a spontánnosťou. Rozprávali sme sa o súčasnosti, o neistote, skôr než sme začali fotiť. Chcel som, aby vyjadrili svoje postoje k týmto témam bez slov.

V jednom okamihu som sa ich spýtal, či pri tom „počujú“ hudbu, lebo som mal dojem, že ich kroky majú rovnaký rytmus, hoci sme boli uprostred prírody a okolo nás bolo pomerne ticho. Na chvíľu sme si pustili aj skladbu od Ludovica Einaudiho, ale keď klavír dohral a chalani tancovali ďalej, vedel som, že hudba nie je potrebná. Boli vo „flow“, ja som to musel len zdokumentovať.

Damani Williams, Jean – Michele Reuter,
foto: Peter Plichta

Z fotiek, ktoré som videl na Instagrame, som si všimol, že rád fotíš v prírode, čerpáš v nej aj inšpiráciu? V čom konkrétne ťa inšpiroval Damani a Jean-Michel?

Milujem slnečné svetlo, cyklus ročných období, farebnosť prírody, zemité tóny, elementy. To sú všetko veci, ktoré sa odrážajú na mojich fotkách. Najviac ma však inšpirujú ľudia, s ktorými fotím. Vedieme rozhovor pred fotením, ale aj počas fotenia. Je to taká prechádzka spojená s fotením. Príroda je vtedy skôr pozadie ako účastník.

Damani a Jean-Michel sú podľa mňa veľmi talentovaní tanečníci. Okrem prvotného nadšenia z novej skúsenosti mi dali aj náhľad do sveta baletu, do svojich osobných osudov. Uvedomil som si, koľko roboty a sebazaprenia je za ich tanečnou kariérou v Balete SND, najmä teraz, v tomto náročnom období. Dúfam, že to nebol náš posledný spoločný projekt a čoskoro budeme môcť nafotiť zasa niečo nové.

Damani Williams, Jean – Michele Reuter,
foto: Peter Plichta

Kde sa vidíš ako fotograf o 10 rokov?

Asi tam, kde som aj teraz: za objektívom. Je ešte toľko tvárí, čo musím nafotiť. Toľko ľudí, čo chcem spoznať a ukázať im svoj pohľad na nich.

Peter Plichta (35) narodil sa v Rožňave. Študoval v Nitre na PF UKF, žije a tvorí v Bratislave. Web peterplichta.com, Instagram @peterplichta

Peter Plichta

Zaujal vás tento článok a chcete čítať viac?

Prihláste sa do newslettra

Zažite viac na našich predstaveniach
Zdieľať:Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

ODOBERAJTE NOVINKY

Vyplňte formulár na stránke gdpr.snd.sk a zaradíme vás do zoznamu odberateľov newslettra Baletu SND.

https://gdpr.snd.sk

Slovenské národné divadlo je štátna príspevková
organizácia Ministerstva kultúry SR.