Pohľad na hosťovanie Mikhaila Baryshnikova s inscenáciou BRODSKY/BARYSHNIKOV

Napísali o nás…

Patriť k milovníkom tanca a nepoznať meno Baryšnikov je takmer nemožné. Baryšnikov patrí k umelcom, ktorých kariéru sleduje celý svet a skalní fanúšikovia sa nadchýnajú a strácajú dych pri každom jeho výkone. Balet SND minulý týždeň hostil tohto umelca s inscenáciou BRODSKY/BARYSHNIKOV. Tento intímny poetický večer bol akousi oslavou nositeľa Nobelovej ceny za literatúru básnika Josifa Brodského, ktorý bol aj blízkym priateľom MichailaBaryšnikova, umelca, ktorý v poetickej monodráme dokázal metafyzicky zhmotniť prítomnosť Brodského.

Brodsky Baryshnikov
Foto: Janis Deinats

Prinášame vám výber z kritík recenzentov.

Pravda,Zdvojenie osudu: Brodskij/Baryšnikov, 23. 3. 2019, Nadežda Lindovská, teatrologička:

Baryšnikov recituje Brodského famózne! Presvedčil sa o tom každý, kto tento týždeň navštívil Slovenské národné divadlo. Bratislavské vystúpenie americko-ruskej baletnej legendy Michaila Baryšnikova potvrdilo schopnosť veľkých umelcov hravo prekonávať hranice jedného druhu umenia a podmaňovať si nové územia. Ikona svetového tanca už dávno získala uznanie za svoj herecký talent. Vďaka iniciatíve lotyšského režiséra Alvisa Hermanisa Baryšnikov verejne dobyl svet veľkej poézie.

Baryšnikov interpretuje Brodského bez pátosu, vyhýba sa monotónnosti, skvele intonuje a veľmi presne pointuje každý verš, každú myšlienku, každý záchvev citov. Fyzicky je na javisku sám, ale „metafyzicky“ sú tam naraz dvaja: on a Brodskij, či lepšie povedané naopak, pretože primárnu úlohu hrá Brodského poézia, ktorú Baryšnikov sprítomňuje a stvárňuje hlasom aj telom, vysiela jej energiu do všetkých zákutí hľadiska. Splynutie poézie a jej interpreta, zdvojenie básnika a tanečníka pôsobí veľmi autenticky nielen vďaka ich tesnému priateľstvu, ktoré trvalo vyše dvadsať rokov. Spája ich podobnosť osudov a životnej skúsenosti, umelecká výnimočnosť a ľudská spriaznenosť.

Brodsky Baryshnikov
Foto: Janis Deinats

Denník N, 23. 3. 2019, Katarina Zagorski, Železná opona definitívne padla. Michail Baryšnikov patril dve noci divákom SND:

Na javisku tróni prázdny, opustený altánok zimnej záhrady. Ako objekt pôsobí už pred začiatkom predstavenia magicky, zabudnutá skrinka času. Predstavenie sa delí na časti odohrávajúce sa vnútri a na lavičke pred ním. Prichádza Baryšnikov v saku a nohaviciach a niekde z diaľky hudba. Tá je tu však skôr k dokresleniu scény; pravou hudbou sú verše, znejúce z nahrávky s hlasom Josifa Brodského, dávajúcej priestor pohybovým etudám vnútri altánku, alebo recitované naživo Baryšnikovom na lavičke.

Chvíľu sa točí na javisku ako šaman, k básni o čiernom koňovi, čo si hľadá jazdca, naznačuje flamenco, báseň o starobe sa začína smiechom. Baryšnikov si dáva dole vestu, obnaží ramená a lýtka a starecky odkrivká nabok. Hrá dobre to staré telo, ale nočného motýľa, narážajúceho o steny altánku a mihotajúceho sa pod žiarovkami, tancuje tým istým, zrazu ľahkým, baletným telom. Pri básni o tragédii sa tempo zrýchli, Baryšnikov otvorí dvere a na stoličke v nich v rýchlom slede predvedie fascinujúcim spôsobom smrť, dieťa, vojaka, huslistu, klauna, opilca, v rytme verša premieňajúceho sa ako chameleón.

Tieto premeny sú jeho značkou: z baletu do moderného tanca, z divadla do filmu a televízie, z tanečníka a riaditeľa na zakladateľa Baryshnikov Arts Centre na newyorskom Manhattane. Keď sa ho moderátor pri prezentácii tohto centra na podporu tanečných umelcov pýta, prečo sa vlastne stará o tvorcov, ktorí sa ešte len snažia presadiť, bez váhania odpovedá: „Som jeden z nich.“ V niektorých ich projektoch aj hosťoval.

Brodsky Baryshnikov
Foto: Janis Deinats

Operaslovakia, 21. 3. 2019, Barbara Brathová, Keď prehovorí ikona:

Baryšnikov sa s Brodským stretol v zahraničí na jednej spoločnej večeri priateľov, kde sa ich rozhovor začal a podľa slov Baryšnikova, „neskončil sa ďalších dvadsať rokov“. Z predstavenia je evidentná nielen ľudská blízkosť týchto dvoch geniálnych umelcov, Baryšnikov sa priam do Brodského „prevteľuje“, akoby bol jeho druhým ja bez toho, aby sa ho snažil napodobňovať. Prirodzene vkĺza svojím hereckým prejavom (ale predovšetkým dušou) do jeho veršov, ktoré napriek intelektuálnej rovine robí zrozumiteľnými. A hoci divák má možnosť sledovať verše v slovenskom preklade na projekcii, vlastne to nie je ani nutné. Zážitkom je počuť interpretov hlas a jeho ruskú ľúbozvučnosť a melodiku. Umelec, ktorý takmer celý život fungoval v zahraničí, akoby sa týmto predstavením vrátil z emigrácie, vrátil k sebe, domov, k vlastnej identite. Akoby najvýznamnejší tanečník svojej doby, ktorému svedčí Paríž, aj New York, aj životná partnerka herečka Jessica Lange, (s ktorou má dcéru) „ťahajúc za rukáv“ svojho petrohradského priateľa z neba aj z Benátok, kde je pochovaný odrazu „otočil kľúčom v zámke svojho domu“ v rodnej Rige.

Projekt nie je prvoplánovou prezentáciou spisovateľových básní, ani imitáciou osoby Brodského. Baryšnikov obrazy jeho intelektuálnych a zároveň intuitívnych básní „tlmočí“ rečou tela. Spolu s režisérom predstavenia využili v pohybe idey divadla kabuki, flamenca, štylistiku japonského buto a estetiku starogréckych skulptúr bez toho, aby nasledovali ich proces, ale čerpali z nich inšpiráciu. Umelec sa zámerne snaží gesticky presne spredmetniť slovo básnika, pomáhajúc si tvrdením Marthy Graham, že „telo nevie klamať“. Josif Brodskij je/bol jedným z najväčších básnikov 20. storočia, narodený v roku 1940 v Leningrade (dnes Petrohrad), stal sa univerzitným profesorom a držiteľom Nobelovej ceny – (nie že by tieto skutočnosti neboli podstatné), ale Baryšnikov svojou ľudsky prirodzenou interpretáciou predstavil predovšetkým Brodského hĺbavú dušu, jeho privátnu intimitu. Silne zarezonujú slová o starobe, o čiernom koni a mnohé iné, ale čo sa najviac chveje v divadelnom povetrí je duch Brodského, ktorý k nám prehovára cez telo a ústa Baryšnikova. Akoby bol Michail na deväťdesiat minút jeho médiom, ktoré prepožičiava Josifovi svoju telesnú schránku na sprostredkovanie básnikových odkazov z inej dimenzie tomuto svetu.

Veríme, že ak ste navštívili toto unikátne predstavenie, tak ste odchádzali s pocitom, že práve prežívate katarziu, že do vás vstúpil duch poézie, minimalistického tanca, excelentného hereckého výrazu a že ani dnes, keď si na tento zážitok spomeniete, vás neopúšťa pocit výnimočného večera, na ktorý sa tak ľahko nezabúda.

Brodsky Baryshnikov
Foto: Janis Deinats

Moja kultúra, 21. 3. 2019, Anton Faraonov, Baryšnikov: jedna scéna, jeden objekt, jeden človek a stovky myšlienok:

Tento typ inscenácie je taký, že po ukončení predstavenia divák neodchádza s konkrétnym odkazom, ale skôr s otázkami. Ťažko si spomeniete na konkrétny citát, ale určite nikdy nezabudne na posledný pohybový monológ Baryšnikova. V priestore otvorených dverí – akoby na hranici dvoch svetov, púšťajúc diváka do svojho intímneho vnútra. Expresívny pohybový prejav, počas ktorého mal v napätí každý jeden sval v tele, magnetizujúco pútal pozornosť a prenášal sa na každého jedného diváka v hľadisku, zakotvujúc texty Brodského, ktoré zneli z reproduktora, do podvedomia divákov.

Musím poukázať na dva zaujímavé momenty: jeden je ten, že na svoj vek má Michail Baryšnikov obdivuhodnú fyzickú kondíciu a dokáže utiahnuť monodrámu, ktorá trvá vyše hodiny a je ťažko štruktúrovaná. Druhým pozoruhodným momentom je, že človek s jeho popularitou a jeho prínosom pre tanečné umenie, by mohol len cestovať a robiť spomienkové stretnutia, kde by rozprával, čo zažil a čo vo svojom živote niekedy urobil. On je však stále aktívnym umelcom, ktorý ešte chce zanechať súčasnému svetu svoj existenciálny odkaz, akoby na základe jeho životných skúseností cítil takú potrebu.

Záverom: nechcem opisovať inscenáciu alebo jej jednotlivé scény. Je to dielo, ktoré treba vidieť naživo a nechať sa ním unášať. Keď dokážete nevnímať zvonenie mobilov, pípanie esemesiek, kašľajúcich ľudí v hľadisku a klopkanie odchádzajúcich podpätkov, zažijete emocionálneho a hlbokého „ČLOVEKA“ – Michaila Baryšnikova.

Zaujal vás tento článok a chcete čítať viac?

Prihláste sa do newslettra

Zažite viac na našich predstaveniach
Zdieľať:Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

ODOBERAJTE NOVINKY

Vyplňte formulár na stránke gdpr.snd.sk a zaradíme vás do zoznamu odberateľov newslettra Baletu SND.

https://gdpr.snd.sk

Slovenské národné divadlo je štátna príspevková
organizácia Ministerstva kultúry SR.