MUSÍM ZOSTAŤ TAKÁ, AKÁ SOM

Rozhovor s Valériou Staškovou

Valériu Staškovú spoznáte na javisku podľa ohnivej farby vlasov a očarujúceho úsmevu. Absolventka Tanečného konzervatória Evy Jaczovej v Bratislave si za štyri roky pôsobenia v Balete SND zatancovala vo všetkých tituloch od významných choreografov, akými sú: Rafael Avnikjan (Labutie jazero, Luskáčik, Giselle), Daniel de Andrade (Nižinskij – Boh tanca), Vasilij Medvedev (Esmeralda), Natália Horečná (Romeo a Júlia – Tak ako včera…, Slovenské tance – Životy svetiel), Boris Eifman (Za hranicami hriechu/Bratia Karamazovovci) a ďalších. V opernej inscenácii Faust stvárnila postavu Margaréty v choreografii Igora Holováča, v Popolvárovi tancuje Červenú vílu, v súčasnom balete Dafnis a Chloé Reony Sato vytvorila postavu  Chloé. V najnovšej produkcii  Beatles Go Baroque účinkuje v choreografii Adriana Ducina Osem dní v týždni na hudbu Petra Breinera. Popri náročnej profesii a štúdiu na VŠMU však stihla ešte omnoho viac – už čoskoro sa predstaví v úlohe Lucie v očakávanom pokračovaní kultovej rozprávky Juraja Jakubiska Perinbaba 2.  

Valéria Stašková
Foto: Peter Brenkus

Ako si sa dostala k Perinbabe 2?

To by som aj ja rada vedela. (Smiech.) Mám pocit, že ma odporučila moja známa, maskérka, s ktorou som sa spoznala pri mojom prvom filme V tichu. Poslala im moju fotografiu a na základe toho ma pozvali na konkurz. Aspoň takto si to pamätám. Nevedela som o žiadnom konkurze, až na ňom som sa dozvedela, že hľadajú už dlhšiu dobu vhodnú herečku na postavu, ktorú stvárňujem. Ani som nevedela, o akú postavu ide. Poslali mi texty, ktoré som sa mala naučiť, a tak som prišla na kasting do Prahy. Išla som tam s tým, že nejako bolo, nejako bude. Neverila som, že by som niečo takéto zvládla. Prišla som pred kamery a zrazu okno. Nič som si nepamätala. Deana a Juraj Jakubiskovi vo mne niečo videli, tak so mnou viacej pracovali už priamo na tom kastingu.

Valéria Stašková
zdroj: J&J JAKUBISKO FILM EUROPE, SE

Spomínala si film V tichu…

Áno, bol to môj prvý film, ktorý režíroval český režisér Zdeňěk Jirásky, to som bola ešte v škole (Tanečné konzervatórium Evy Jaczovej v Bratislave). Tiež to bola náhoda, išla som vypomáhať niekomu na sálu a zrazu si ma vybrali, bola to úplná náhoda. Bol to hraný film, ale nebola to hovorená rola, tam sme potom dorábali postsynchróny. Preto som sa bála pri Perinbabe, kde ide o postavu s textom. V období, keď si ma vybrali, som mala osemnásť rokov, a povedali mi, že mám ostať taká, aká som, že sa nemám veľmi meniť. (Smiech.)

Kde všade sa nakrúcala Perinbaba 2?

Nakrúcanie som začala v Česku minulý rok v novembri. Následne som pokračovala v máji, v Prahe. Mali sme pokračovať cez leto, nakrúcanie sa však presunulo na november… Pokračovanie nakrúcania prebiehalo na Spiši, kde som si opäť raz uvedomila aké je to naše Slovensko nádherné ! Dúfam, že aj diváci uvidia tú krásy prírody, ktorú som videla aj ja. Našťastie nám počasie vyšlo výborné, vzhľadom na to, že som mala letné šaty a na nohách sandálky.

Je veľký rozdiel hrať na javisku a hrať pred kamerou? Alebo si sa skôr bála toho, že budeš musieť pred kamerou rozprávať?

Je to určite rozdiel. Na to, že sa pred kamerou častokrát nenachádzam, tak som sa pred ňou rovnako ako na javisku, cítila ako doma. Bála som sa však rozprávania, pretože hovorím veľmi rýchlo, ale pri natáčaní som s tým nakoniec problém nemala, teda aspoň mi to nevytkli. Možno len niekedy.(smiech) Bála som sa aj textov, či sa ich zvládnem naučiť, ako na kamere budem vyzerať, bola to pre mňa veľká vec. Mala som aj stres z toho, že do mňa vložili veľkú dôveru, nechcela som nikoho sklamať. Myslím si, že mi ale javisko ako predpríprava určite pomohla.

Valéria Stašková
zdroj: J&J JAKUBISKO FILM EUROPE, SE

Aká je Lucia, ktorú stvárňuješ?

Je mi veľmi blízka. Ani som ju nemusela veľmi hrať. Myslím, že som sadla predstavou aj pánovi režisérovi, pretože mi do hrania len málokedy hovoril.

Ako baletka si nemala problémy v rámci pohybu… Myslím to tak, že tvoj pohyb nie je úplne civilný, je v ňom cítiť tanečnosť…

Niekedy mi hovorili, že utekám ako baletka, ale na druhej strane padla ja taká poznámka, že je škoda, že ma ako baletku nevyužili, nemala som vo filme tanečné scény. Nerada sa na seba dívam, ale z toho, čo som mala možnosť vidieť, hodnotím to tak, že je tam rozdiel oproti iným, napríklad v držaní tela. Aj keď sa musím priznať, že som si neraz všimla ako som nebola vystretá ani ja. (smiech)

Tvoj herecký kolega je Lukáš Frlajs, ako sa ti s ním spolupracovalo?

Veľmi sme si sadli ako hereckí partneri už aj počas konkurzu. Je veľmi prirodzený, vtipný. Čokoľvek povedal, bolo vtipné, takže sme sa pri nakrúcaní aj veľa nasmiali.

Točili ste aj na východnom Slovensku..

Áno, najväčšiu časť filmu sme točili na východe. Bolo to pre mňa ťažké obdobie. Cestovala som medzi Bratislavou a Spišom, do toho som mala povinnosti v škole, v divadle sme mali pred premiérou…

Aká bola práca s pánom Jakubiskom?

Bolo to ohromné! Fascinuje ma jeho predstavivosť. Vždy mal jasnú predstavu o tom, ako to má vyzerať a nádherne kreslí! Mala som možnosť vidieť zopár jeho kresieb v rámci filmovačky, ostala som ohromená. Je to veľmi príjemný človek a veľký profesionál.

Valéria Stašková
zdroj: J&J JAKUBISKO FILM EUROPE, SE

Keby si si mala vybrať, chceš ostať pri tanci alebo presedlať na hereckú dráhu?

Počas natáčania som si uvedomila, aká náročná je práca herečky. To keď mi niekto povie, že aké to je super, že som herečka, alebo baletka, tak to tak vlastne nie je. Obe tieto povolania sú veľmi náročné, či na fyzickú, alebo duševnú kondíciu. Vždy sa nájdu dni, ktoré sú ťažšie a dni, ktoré sú ľahšie, ale tie by sme našli asi v každom jednom zamestnaní. Ja sa snažím myslieť pozitívne, usmievať sa a užívať si každý jeden deň. Svoju prácu milujem a nerobila by som ju, ak by ma nebavila. To, či sa budem v budúcnosti venovať herectvu alebo zostanem pri balete netuším. Nechám to na hviezdy a uvidím, čo mi osud prinesie.

Počas nakrúcania si v divadle skúšala inscenáciu Beatles Go Baroque…

Áno, ale našťastie choreografiu Adriana Ducina Osem dní v týždni sme naskúšali ešte minulú sezónu, takže proces skúšania bol kratší ako inokedy býva. Bolo to mimoriadne náročné obdobie, ale nakoniec som stihla skúšky a premiéry v divadle aj nakrúcanie, z Bratislavy na Spiš a späť ma presúvali v aute počas noci. Produkcia filmu komunikovala s vedením Baletu SND, hlavne s pánom riaditeľom Jozefom Dolinským, ktorému chcem touto cestou veľmi pekne poďakovať, že mi vychádzal v ústrety pri tomto projekte a samozrejme, všetkým baletným majstrom, ktorí mi to umožnili, patrí moje ďakujem!

Viacheslav Kruť, Valéria Stašková
Foto: Juraj Žilinčár

Zaujal vás tento článok a chcete čítať viac?

Prihláste sa do newslettra

Zažite viac na našich predstaveniach
Zdieľať:Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

ODOBERAJTE NOVINKY

Vyplňte formulár na stránke gdpr.snd.sk a zaradíme vás do zoznamu odberateľov newslettra Baletu SND.

https://gdpr.snd.sk

Slovenské národné divadlo je štátna príspevková
organizácia Ministerstva kultúry SR.