Klasický repertoár v sezóne 2019/2020

Na úvod sezóny, v ktorej si pripomíname sté jubileum Baletu SND a zároveň sto rokov profesionálneho tanca na Slovensku, prinášame text Petra Kubíka, historika a tanečného publicistu o tom, čo z klasického svetového repertoáru pripravujú stredoeurópske divadlá.

Balet SND opäť vedie

Pohľad na klasický baletný repertoár divadiel strednej Európy sa od minulej sezóny veľmi nezmenil. Z môjho pohľadu sa však ešte väčšmi zvýraznila vedúca pozícia Baletu SND v Bratislave pod vedením Jozefa Dolinského. V Bratislave možno vidieť šesť titulov klasického baletného repertoáru – Giselle, Esmeraldu, Luskáčika, Labutie jazero, Korzára a novinku Don Quijote. Nejde, samozrejme, iba o počet, ale i o kvalitu. Všetky bratislavské tituly sú totiž inscenované v najlepšom klasickom duchu z dielne Vasilija Medvedeva, Stanislava Feča a Rafaela Avnikjana. Týmto baletom kraľuje Esmeralda, ojedinelé dielo a jedinečná inscenácia nielen v rámci Európy, ale aj sveta. S vysokou pravdepodobnosťou je Balet SND jediným svetovým súborom, ktoré v súčasnosti uvádza tento vynikajúci balet v jeho celistvosti. K bratislavskému baletu je nutné dodať, že má v repertoári nielen vrcholné klasické diela, ale i kvalitné neoklasické balety, ktoré na jar 2020 obohatí Prokofievov balet Popoluška v choreografii anglického tvorcu Michaela Cordera a obnovená rozprávka Oskara Nedbala Z rozprávky do rozprávky v choreografii Jozefa Dolinského.

Labutie jazero, Esmeralda, Korzár, Giselle, Luskáčik
Foto: Peter Brenkus

Na druhom mieste zostáva Staatsbalet Berlin vedený dvojicou Johannom Öhmanom a Sashou Waltz. Je to najmä vďaka vynikajúcej rekonštrukcii baletu Bajadéra od Alexeja Ratmanského, ktorá bude mať v tejto sezóne štrnásť repríz, a nemenej vynikajúci Luskáčik od Vasilija Medvedeva, taktiež so štrnástimi reprízami. Žiaľ, nádherná inscenácia La Sylphide z jari 2019 sa hrať nebude. Na scénu sa miesto nej vracia Giselle od Jeana-Guillauma Barta a od februára uvádzajú novú Spiacu krásavicu v choreografii Marcie Haydée. Z môjho pohľadu sa po nádejnej prvej sezóne Öhmana na čele berlínskeho baletu klasický rozlet trochu zastavil.

Čo sa týka ďalších nemeckých scén, I. Zelenskij v Mníchove rozvíja neoklasický smer a modernistické verzie klasických diel. V Bavorskom štátnom balete dnes neponúkajú skutočne kvalitné klasické diela, čo je mi ľúto. V Drážďanoch (Watkin) je reprízovaný vydarený Luskáčik a Spiaca krásavica. Západonemecké scény sa orientujú viac na moderné úpravy klasických diel, ktoré tam existujú len podľa názvov. V Balete Zűrich, ktorý umelecky formuje choreograf Christian Spuck, uvádzajú najmä neoklasické diela a klasický repertoár pre túto sezónu úplne vymizol. Viedenský štátny balet, kde má Manuel Legris pred sebou posledný rok v šéfovskej pozícii, nemení svoje zameranie. V rámci klasického repertoáru uvádzajú balety Korzár, Sylvia, Coppélia, prvé dve diela sú výrazne upravené verzie Manuela Legrisa, Coppélia rešpektuje pôvodnú verziu v rekonštrukčnom poňatí choreografa Pierra Lacotta.

Korzár
Foto: Peter Brenkus

Národný balet v Budapešti limituje plánovaná rekonštrukcia Štátnej opery, ktorá sa stále predlžuje, a tak nie je možné uvádzať veľké tituly, akými sú Korzár a Labutie jazero. V Erkelovom divadle vo Viedni je klasický repertoár obmedzený na Luskáčika, GiselleMárnu opatrnosť. Popri klasike má budapeštiansky balet v repertoári aj kvalitné neoklasické diela.

V Česku sa situácia uvádzania klasických diel oproti minulej sezóne zhoršila aj vinou zmeny vedenia baletu v Olomouci. Odchodom dlhoročného šéfa Roberta Balogha začalo ubúdať z klasického i neoklasického repertoáru. Inscenácia baletu Bajadéra v choreografii nového šéfa Michala Štípu zatiaľ nedosahuje úroveň predchádzajúcich inscenácií.

Jeden z najmenších baletných súborov v Česku v Ústí nad Labem pod vedením M. Pleškovej má kvalitný repertoár, na jeseň sa chystá nové uvedenie Luskáčika. Plzenský súbor má pod vedením Jiřího Pokorného veľmi slušný neoklasický repertoár, v novembri chystajú premiéru Korzára, ktorý vyvolal veľké očakávanie. V Českých Budějoviciach (J. Slavický ml.) sa po rokoch objavil klasický balet v podobe Spiacej krásavice.

Najväčší baletný súbor v Česku – balet Národného divadla v Prahe – pod vedením Barankiewicza, ako aj balet Národného divadla v Brne pod vedením Maria Radačovského, uvádzajú aj klasické diela, nie všetky sú však skutočne klasické. Najviac sa to odráža na inscenácii Labutie jazero. V Prahe sa hrá od marca 2019 verzia Johna Cranka, Brno obnovilo vo februári 2019 verziu R. Strajnera. Na jar 2020 sa diváci v Prahe môžu tešiť na novú Spiacu krásavicu v choreografii Marcie Haydée. V Balete ND Brno uvedú v októbri obnovenú inscenáciu Bajadéry Jana Slavického st., ktorá je podľa mňa najlepšou z českých inscenácií, hoci pri porovnaní s berlínskou Bajadérou vidieť priepastný rozdiel. Svoju kvalitu si udržali naďalej uvádzané klasické diela – v Prahe je to Márna opatrnosť a v Brne Luskáčik.

Vo väčšine divadiel sa nájde zopár vydarených inscenácií, cestovať do diaľok sa však určite oplatí na päť baletov. Tri z nich sú i v Bratislave – Esmeralda, Giselle Korzár, a dva v Berlíne – Bajadéra a Luskáčik.

Zaujal vás tento článok a chcete čítať viac?

Prihláste sa do newslettra

Zažite viac na našich predstaveniach
Zdieľať:Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

ODOBERAJTE NOVINKY

Vyplňte formulár na stránke gdpr.snd.sk a zaradíme vás do zoznamu odberateľov newslettra Baletu SND.

https://gdpr.snd.sk

Slovenské národné divadlo je štátna príspevková
organizácia Ministerstva kultúry SR.