BRODSKIJ/BARYŠNIKOV

Hypnotická sila pohybu

Marec sa v Balete SND nesie v znamení dvoch vrcholných udalostí. Okrem svetovej premiéry Tulák Chaplin uvádzame hosťovanie ikony svetového baletu Michaila Baryšnikova, ktorý sa na Slovensku predstaví po prvý raz. Ešte vždy aktívny umelec  rúca všetky mýty o dĺžke tanečnej kariéry. V SND sa predstaví v sólovej inscenácii podľa básní nositeľa Nobelovej ceny Josifa Brodského BRODSKIJ/BARYŠNIKOV.

Mikhail Baryshnikov
Foto: Janis Deinats

Umenie lepších dní – tak nazval básnik Josif Brodskij balet. O umení Michaila Baryšnikova, ktorý patril k jeho najbližších priateľom, povedal: „Toto je viac než len balet, je to metafyzika.“

Sólová inscenácia BRODSKIJ/BARYŠNIKOV je emocionálnou cestou do sveta básní, hlbokých a komplikovaných textov Josifa Brodského, ktoré znejú v jeho materskom jazyku – v ruštine. Michail Baryšnikov recituje strhujúce a hlboké verše svojho blízkeho priateľa a svojou krehkou fyzickou prítomnosťou prenáša divákov do najvnútornejšieho sveta ruského  básnika. Baryšnikov o tvorbe svojho priateľa Josifa Brodského hovorí: „Jeho poézia ctí  ľudský mozog, srdce a dôstojnosť.“

Režisérom a zároveň autorom námetu a scenára je významný lotyšský tvorca Alvis Hermanis, umelecký šéf Nového divadla v Rige. Inšpiroval ho osud Josifa Brodského, ruského básnika, ktorý napísal svoje prvé básne v šestnástich, nedokončil základnú školu, prešiel mnohými zamestnaniami, bol nosičom a robotníkom v geologických expedíciách, zametačom, napokon sa živil prekladmi. V roku 1963 ho zatkli za údajné príživníctvo. Vtedy bol 23-ročný básnik autorom štyroch zväzkov básní, ktoré kolovali z iniciatívy Anny Achmatovovej v ruskom literárnom undergrounde. Odsúdili ho na päť rokov vyhnanstva, po roku ho Brežnev pod tlakom medzinárodnej verejnosti amnestoval.

Môj národ nepotrebuje moje telo, ale moja duša sa mu ešte zíde,“ napísal básnik Josif Brodskij v liste Leonidovi Brežnevovi, keď v roku 1972 požiadal o vycestovanie zo Sovietskeho zväzu.

Svetová premiéra tejto inscenácie sa konala v októbri 2015 v Novom divadle v Rige, v rodisku Michaila Baryšnikova. Autora námetu a režiséra inscenácie Alvisa Hermanisa  zaradil švajčiarsky časopis pre umenie a kultúru DU Magazine medzi najvplyvnejších divadelných režisérovi posledného desaťročia. V súčasnosti Hermanis spolupracuje s významnými európskymi divadlami (viedenský Burgtheater, Schaubühne v Berlíne, Kammerspiele v Mníchove, Schauspielhaus v Zürichu, Teatro alla Scala v Miláne, Opéra National de Paris, Staatsoper im Schiller Theater v Berlíne, Wiener Staatsoper a La Monnaie Brussels). Od roku 2012 Alvis Hermanis režíruje opery na Salzburger Festspiele. Medzi jeho originálne operné diela patrí napríklad Trubadúr s Plácidom Domingom a Annou Netrebko (2014) či La Damnation de Faust s Jonasom Kaufman v Opéra National de Paris (2015).  Hermanis je držiteľom mnohých ocenení (Európska cena New Theatre Realities, Stanislavského cena, Zlatá maska, Nestroyova cena a ďalšie). Jeho inscenácie uviedli na najdôležitejších divadelných festivaloch od Avignonu po Edinburgh.

Mikhail Baryshnikov, Alvis Hermanis
Foto: Janis Deinats

Hra je zároveň oslavou najväčšieho tanečného umelca našej doby Michaila Baryšnikova.   Jeho monodráma spája poéziu slova s poéziou pohybu. Za každým jeho gestom sa skrýva tisíc pohybov, jeho minimalistický tanec odráža maximum emócií. Dielo je zúročením jeho bohatej kariéry všestranného umelca, tanečníka, herca, choreografa a režiséra. Recituje básne svojho priateľa, o ktorých napísal: „Je to poézia, ktorá ctí ľudský mozog, srdce a dôstojnosť.“

 

Mikhail Baryshnikov
Foto: Janis Deinats

Mikhail Baryshnikov
Foto: Janis Deinats

Rodák z Rigy študoval balet na Vaganovovej akadémii vo vtedajšom Leningrade. Po ukončení štúdií bol päť rokov členom Kirovovho baletu v Petrohrade. V roku 1974 emigroval. Najskôr pôsobil v Kanade, neskôr sa rozhodol pre USA, kde ďalej rozvíjal svoju baletné kariéru. V rokoch 1974 – 1978 pôsobil v American Ballet Theatre (ABT), v rokoch 1978 – 1979 tancoval v New York City Ballet. V roku 1982 ho vymenovali do funkcie umeleckého riaditeľa American Ballet Theatre, kde sa začala rozvíjať jeho kariéra choreografa. Bol spoluautorom špecializovaných televíznych programov, akými boli: Baryshnikov at the White House (1979), Baryshnikov on Broadway (1980), Dance in America: Baryshnikov Dances Balanchine (1989), za ktoré získal cenu Emmy. Hral v niekoľkých filmoch, za prvú filmovú úlohu ruského baletného umelca v psychologickej dráme z baletného zákulisia Nový začiatok bol v roku 1977 nominovaný na Oscara. Popularitu mu priniesla úloha ruského emigranta, tanečníka v politickom trileri Biele noci z roku 1985 v réžii Tailora Hackforda, jeho partnerku, baletku hrala Helen Mirren. Nemenej úspešné bolo jeho účinkovanie v kultovom seriáli Sex v meste po boku Carrie Bradshawovej. Jeho životnou partnerkou bola herečka Jessica Lange, s ktorou má dcéru Alexandru-Suru. Michail Baryšnikov je tanečník s najdlhšou tanečnou kariérou, počas ktorej spolupracoval s najvýznamnejšími choreografmi sveta, stvárnil azda všetky hlavné postavy klasického a neoklasického repertoáru a kariéru klasického tanečníka obohatil o skúsenosti zo spolupráce so súčasnými choreografmi, akými sú Trisha Brown, Mats Ek, Steve Paxton a ďalší. Na jeseň v roku 1996 hosťoval Baryšnikov v pražskom Národnom divadle. Z jeho pobytu v Prahe vznikol televízny dokument Vášne a Baryšnikov v réžii Ivana Pokorného.

Mikhail Baryshnikov
Foto: Janis Deinats

V súčasnosti Baryšnikov riadi nezávislú produkčnú spoločnosť so sídlom v New Yorku BARYSHNIKOV PRODUCTIONS, ktorá je platformou pre režisérov, choreografov a umelcov a ich projekty, akými sú Projekt White Oak Dance, Zakázané Vianoce alebo Doktor a pacient, Beckett Shorts, V Paríži, Man in a Case, Stará žena, List mužovi, Brodskij/Baryšnikov.
Na Slovensku sa Michail Baryšnikov predstaví po prvý raz na javisku Sály opery a baletu novej budovy SND v spolupráci s agentúrou Kunst Via. To, že môžeme byť pri tom, je pre nás výzvou a poctou zároveň.

BRODSKY/BARYSHNIKOV

Réžia: Alvis Hermanis
Výprava: Kristīne Jurjāne
Svetelný dizajn: Gleb Filštinskij
Zvuk: Oļegs Novikovs
Svetlá: Lauris Johansons
Video: Ineta Sipunova
Hudba: Jim Wilson, Kārlis Tone
Účinkuje: Michail Baryšnikov

20. a 21. marca 2019, nová budova SND

Zdieľať:Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

ODOBERAJTE NOVINKY

Vyplňte formulár na stránke gdpr.snd.sk a zaradíme vás do zoznamu odberateľov newslettra Baletu SND.

https://gdpr.snd.sk

Slovenské národné divadlo je štátna príspevková
organizácia Ministerstva kultúry SR.