Beatles go Baroque

Zo Slovenska do sveta a späť

Prvá premiéra 99. sezóny Baletu SND Beatles Go Baroque bude spoločným dielom piatich choreografov – Reony Sato, Andreja Petroviča, Glena Lambrechta, Adriana Ducina a Igora Holováča. Spája ich hudba Beatles v barokovej úprave Petra Breinera, ktorý je aj autorom hudobného naštudovania s orchestrom Opery SND. Kostýmy sú z dielne Petra Čaneckého, autorom scény je Milan Ferenčík.

Beatles pozorne počúvajú rady ich prvého profesionálneho fotografa Deza Hoffmanna pred fotografovaním v jeho ateliéri v londýnskom Soho. Snímku vytvorila Dezova dlhoročná spolupracovníčka pani Eileen Mallory. Počas prípravy publikácie Fotograf Beatles, ktorá je vypredaná, ju venovala Mariánovi Pauerovi, aby ju použil na obálke. Fanúšikov Beatles a dobrej fotografie  poteší správa, že vydavateľstvo Slovart v budúcom roku vydá  druhú knihu o Dezovi, v ktorej publicista M. Pauer po pätnásťročnom pátraní nechá prehovoriť Dezovu dcéru Lady Dolores, syna Davida i mnoho ďalších spolupracovníkov, ktorí nedostali slovo v prvom vydaní.

História vzniku úspešného albumu Beatles Go Baroque siaha do polovice 80. rokov, keď dostal Peter Breiner ponuku napísať úpravy popových piesní. „Výzvu som prijal a napísal som Beatles Concerto Grosso – päť piesní od Beatles, kombinované s Händlovým Concertom grossom op. 6, č. 1. Prešiel rok a nič sa nedialo, tak som oslovil ďalší komorný orchester, Capellu Istropolitana, či by nemali záujem. Záujem mali a dokonca zorganizovali ďalšiu legendu, Libora Peška, aby dirigoval nahrávku v Československom rozhlase. Vyše za tridsať rokov existencie tohto projektu sa predalo takmer trištvrte milióna nosičov, verejné predvedenia sú už tiež v štvorciferných číslach doslova po celom svete. Na hudbu vzniklo niekoľko desiatok ďalších choreografií na svetových pódiách vrátane American Ballet Theatre či Houston Ballet,“ hovorí autor hudby Peter Breiner a dodáva: „Po tridsiatich rokoch som sa rozhodol upraviť ďalších 23 pesničiek pre album Beatles go Baroque Again, z ktorého jedna časť zaznie na predstavení.

Peter Breiner

Večer pôvodnej choreografie tvorí päť kratších diel na päť hudobných častí z dvoch albumov Beatles Go Baroque Petra Breinera. Reona Sato je divákom známa ako autorka jednoaktového baletu Dafnis a Chloé, ktorý mal premiéru minulú sezónu. Na margo svojej aktuálnej práce Fool on the hill hovorí: „Moja choreografia je o kráse, o hľadaní skutočnej krásy. Každý vnímame krásu inými očami, pre každého je krásne niečo iné. Pokúšam sa nájsť odpoveď na otázku, kde sa skrýva krása.“

Andrej Petrovič, osobnosť nezávislej tanečnej scény s medzinárodným renomé, pre Balet SND vytvoril v sezóne 2013/2014 choreografiu Caliban do predstavenia The Tempest. Jeho nové dielko nesie názov jednej z piesní Beatles – Michelle. Skúma v ňom dve tváre jednej bytosti – jej rozporuplnosť. „Istota a pochybnosti, radosť a smútok, pokora a pýcha… moja choreografia je o hľadaní cesty k sebe cez zmierenie,“ hovorí Andrej Petrovič.

Glen Lambrecht, ktorý vytvoril v Balete SND svoju prvotinu do projektu Fragile & Balet SND sa tentoraz zameral na ženu. „V choreografii Resemblance of Femininity chcem zobraziť päť ženských daností – vyžarovanie, starostlivosť, empatiu, intelekt a schopnosť viesť. Zobrazujem ich prostredníctvom piatich charakteristických pohybových väzieb, inšpirujem sa hudbou a textami od Beatles,“ hovorí Glen Lambrecht.

Igor Holováč, Andrej Petrovič, Margaux Bortoluzzi, Nikoleta Rafaelisová, Adrian Ducin,
Foto: Peter Brenkus

Reona Sato, Glen Lambrecht, Romina Kolodziej
Foto: Peter Brenkus

Ôsmy deň v týždni je názov skladby Beatles a zároveň titul choreografie Adriana Ducina. Absolvent choreografie na VŠMU, autor choreografie pre Galavečere Viva Musica a večer Fragile & Balet SND hovorí na margo svojej novej práce: „Moja choreografia je o tom, ako žijeme, naše životy plynú príliš rýchlo, v chvate dní nie sme schopní zastaviť sa a vnímať skutočný život. Akoby sme potrebovali ôsmy deň, aby sme sa zastavili a prežívali život naplno.“

Igor Holováč sa na scéne SND uviedol ako choreograf titulmi Quarteto pre jedného, Don Juan, Keď umrieť znamená žiť, a Dialóg bez záruky, Faustovo prekliatie. V svojej choreografii Yesterday, dnes a zajtra konfrontuje minulosť s prítomnosťou. „Často radi spomíname na minulosť. S trochou šťastia, rozumu a úsilia môžu byť aj súčasnosť a budúcnosť rovnako pekná, alebo krajšia,“ hovorí Holováč.

Peter Čanecký, Milan Ferenčík

Vizuálny koncept celého večera prepájajú návrhy dvoch výrazných scénografických osobností, Milana Ferenčíka a Petra Čaneckého. V ich koncepcii sa inšpirujú dvoma obdobiami – érou Beatles a barokom. Autor kostýmov Peter Čaneckýna na otázku, čo preňho znamená éra Beatles, hovorí: „Beatles pre mňa predstavuje moju mladosť, vyrastal som na ich hudbe, vďaka nej som si uvedomoval, čo znamená pocit slobody, cez ich texty som vnímal angličtinu a zároveň radosť z muziky, neopakovateľnú chuť ju počúvať. Na túto úžasnú hudbu nabalil Peter Breiner barokovú, rokokovú inštrumentáciu a otvoril ďalší rozmer. Na túto guľu sa nabaľujú tanečné štýly, kostýmy a scéna, pridávajúc ďalšiu vrstvu. V hierarchii elementov, uchádzajúcich sa o priazeň diváka – od hudby cez choreografie, interpretáciu je kostýmová a scénická výprava a svetelný dizajn ďalším z drobných kamienkov a štruktúr, ktoré tvoria celok.“

Fotografie z nakrúcania a fotenia

Vizuál k premiére Beatles Go Baroque vznikal v septembri v lokalite Starého Mesta na Palárikovej ulici, pripomínajúcej zákutia Liverpoolu. Na príprave fotenia a nakrúcania videospotu sa podieľal štrnásťčlenný tím. Obrazový motív vychádza z choreografie Adriana Ducina Osem dní v týždni. Fotografovať a nakrúcať sa začalo kvôli svetlu s ranným úsvitom o 5.30 a skončilo sa predpoludním. Nakrútilo sa približne 2,5 hodiny materiálu. Nafotilo sa asi 500 fotografií na rôznych miestach v okolí Palárikovej ulice. Autorom fotografie na vizuáloch je Jakub Gulyás, spot vytvoril Roman Prítula.

Hlavnými protagonistami TV spotu a vizuálu sú choreografi predstavenia Reona Sato, Igor Holováč, Adrian Ducin, Andrej Petrovič a sólisti Baletu SND Ilinca Ducin, Evgenii Korsakov. Choreografom spotu bol Adrian Ducin, ktorý je taktiež autorom jednej choreografie. Realizácii predchádzali koncepčné a technické stretnutia s grafičkou Barborou Šajgalíkovou, autorkou vizuálu. Kostýmy sú priamo z pripravovanej inscenácie Beatles Go Baroque – ich autorom je renomovaný kostýmový výtvarník Peter Čanecký. Hudbu napísal skladateľ, klavirista, dirigent Peter Breiner.

Reona Sato, Igor Holováč, Adrian Ducin, Glen Lambrecht

Hudba Peter Breiner
Choreografia, libreto a réžia Reona Sato, Andrej Petrovič, Glen Lambrecht, Adrian Ducin, Igor Holováč
Hudobné naštudovanie Peter Breiner
Dirigenti Peter Breiner, Peter Valentovič
Scéna Milan Ferenčík
Kostýmy Peter Čanecký
Svetelný dizajn Robert Polák

Účinkuju sólisti a zbor Baletu Slovenského národného divadla

Premiéra 30. novembra a 1. decembra 2018, historická budova SND

Zaujal vás tento článok?

Zažite viac na našich predstaveniach
Zdieľať:Share on Facebook47Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

ODOBERAJTE NOVINKY

Vyplňte formulár na stránke gdpr.snd.sk a zaradíme vás do zoznamu odberateľov newslettra Baletu SND.

https://gdpr.snd.sk