Vyberte stranu

#throwback – Čo sme zažili v uplynulej sezóne?

Je koniec! Slovenské národné divadlo zatvorilo svoje brány a začali sa tzv. divadelné prázdniny. Počas desiatich mesiacov, ktoré ubehli ako voda, sme prežili veľa pekného a obohacujúceho. Privítali sme vzácnych hostí, uviedli sme v premiére tituly, ktoré vyžadovali veľa úsilia, energie a sústredenosti. Poďme si to rozložiť na drobné a pozrime sa, možno aj trošku nostalgicky so štipkou sentimentu, aká bola sezóna 2017/2018.

Veľkolepý štart

Štart novej sezóny býva v divadle vždy hektický. Začína sa skúšobný proces nových premiér, pripravuje sa množstvo sprievodných programov. Tohtoročnú sezónu sme odštartovali 9. septembra Dňom otvorených dverí SND. Baletní fanúšikovia sa mohli stretnúť so svojimi obľúbenými tanečníkmi, nazrieť do zákulisia baletu alebo sa zúčastniť na tanečnom workshope. No a aby toho nebolo málo, divákom sa predstavila so svojím programom aj Baletná prípravka SND.

Autogramiáda počas Dňa otvorených dverí SND
(Foto: P. Urbánek, I. Olvecký)

Tanečný workshop
(Foto: A. Juneková)

O pár dní neskôr, 21. septembra, sme v premiére uviedli v rámci ravelovského večera s Operou SND balet Dafnis a Chloé v choreografii a réžii Reony Sato. Naša sólistka a čerstvá absolventka HTF VŠMU prináša sugestívny pohľad na život mladých ľudí, na ich detstvo a dospievanie. Známy antický príbeh nanovo interpretuje, posúva do súčasnosti a odhaľuje nové problémy násťročných. Inscenácia súčasne otvorila sezónu veľkých príbehov.

Dafnis a Chloé
(Foto: P. Brenkus)

September vyvrcholil naozaj impozantne. Nie každý deň totiž vystupuje na našom javisku človek, ktorého pozná celý svet a nielen fanúšikovia baletného umenia. Počas dvoch večerov sa bratislavskému publiku predstavil Sergei Polunin. Ukrajinský tanečník, prvý sólista Royal Ballet v Londýne, ktorého obdivovali kritici aj bežní diváci, no v neposlednom rade enfant terrible tanečného umenia. Okrem životopisného dokumentu o tomto výnimočnom tanečníkovi si diváci mohli vychutnať aj jeho dve choreografie, ktorými si podmanil aj mainstream – Silent echoTake me to church.

Keď dokážeme, že sme svetoví

Presne 17. novembra sme na javisko priniesli ďalší veľký príbeh – Dostojevského Bratov Karamazovovcov. Na motívy tohto diela vytvoril legendárny choreograf Boris Eifman balet Za hranicami hriechu, ktorý dovolil naštudovať aj nášmu súboru. Prečo som použil slovo „dovolil“? Eifman veľmi dbá na to, aby jeho produkcie dosahovali umeleckú aj technickú kvalitu, a tak nie je jednoduché získať licenciu na uvádzanie jeho diel. Mnohí (a nielen tanečníci) sa vyjadrili, že ide o jedno z najnáročnejších diel, aké sme kedy uviedli. Eifmanove produkcie sú totiž známe nielen svojou technickou náročnosťou, ale aj psychologickým ponorom do vnútra postáv, ktorí musia tanečníci absolvovať pri kreovaní svojej roly.

Adrian Szelle (Alexej), Jonatan Lujan (Dmitrij), Andrej Szabo (Ivan)
(Foto: P. Brenkus)

Za hranicami hriechu
(Foto: P. Brenkus)

Premiéra dopadla nad očakávania. Spokojní boli diváci, kritici aj Boris Eifman. Dôkazom sú burácajúce ovácie po každej repríze a plná sála. Tento titul ukázal kvality súboru v tom najlepšom svetle – zohratosť všetkých zložiek, dal šancu novým talentom, z ktorých sa stali doslova hviezdy, potvrdil, že naši sólisti nie sú nič dlžní svojmu statusu a dokázal, že Balet SND patrí medzi najlepšie európske baletné súbory.

Po premiére inscenácie Za hranicami hriechu
(Foto: I. Olvecký)

Netradičná fúzia

V januári sme si pripravili niečo špeciálne. Balet SND sa spojil s vokálnou skupinou Fragile a vytvoril spoločný večer plný hudby, tanca a nevtieravého humoru. Januárové predstavenia zaujali divákov natoľko, že sme sa rozhodli tento projekt vložiť do hracieho plánu aj v máji a júni a niekoľko koncertov uvedieme aj v budúcej sezóne.

Fragile & Balet SND
(Ilinca Ducin, Adrian Szelle)

Fragile & Balet SND

Počas večera odznelo niekoľko skladieb, pričom v štyroch z nich sa predstavia tanečníci Baletu SND v štyroch rôznych originálnych choreografiách vytvorených špeciálne pre tento večer. Ich autormi sú Reona Sato, Adrian Ducin, Igor Holováč a Glen Lambrecht. Rôzne choreografické prístupy predstavujú rôzne príbehy a dokazujú, že v súčasnosti máme na Slovensku choreografov, ktorí významným spôsobom prispievajú do kultúrneho diania na Slovensku.

Fragile a Balet SND

Keď sa láska podarí…

Poslednou baletnou premiérou tejto sezóny bol romantický opus Esmeralda. Dielo Cesara Pugniho sme uviedli na počesť legendárneho choreografa Mariusa Petipu v deň jeho narodenín 11. marca. V SND ho naštudovali Vasilij Medvedev a Stanislav Fečo.

Maria Rudenko (Fleur de Lys), Konstantin Korotkov (Phoebus)

Olga Chelpanova (Esmeralda), Konstantin Korotkov (Phoebus)

Skúšobný proces nebol o nič jednoduchší ako pri novembrovej premiére. Tento klasický balet kladie na tanečníkov veľké nároky, ale tí opäť potvrdili svoje kvality. Druhé dejstvo je doslova prehliadkou náročných variácií a krokov, pri ktorých diváci spontánne a nadšene tlieskajú. Esmeralda ulahodila oku i uchu všetkých divákov a kritikov. Chýr o jej kvalitách sa dostal za hranice Slovenska a príbeh o krásnej cigánke, intrigách, ale najmä o láske so šťastným koncom vypredal hľadisko novej budovy na niekoľko týždňov dopredu.

 Po premiére inscenácie Esmeralda

Medzinárodný koncert tanečných škôl a Večer tanečného umenia VŠMU

Balet SND každoročne nadväzuje na spoluprácu s Tanečným konzervatóriom Evy Jaczovej a katedrou tanečnej tvorby VŠMU. A v máji tomu nebolo inak. Opäť sme boli svedkami nových talentov v oblasti tanca.

Eurokontext.sk

Piaty ročník Festivalu európskeho divadla Eurokontext.sk patril tento rok hudobno-dramatickému umeniu. Balet privítal v priestoroch Slovenského národného divadla tri súbory, ktoré uviedli prvotriedne tituly.

V úvode nás navštívil Maďarský národný balet s inscenáciou Bartókov tanečný triptych. Tvorba svetoznámeho maďarského skladateľa patrí k cennému hudobnému dedičstvu 20. storočia a mnohí ju považujú za obrovský zdroj inšpirácie. Inscenácia, ktorá sa predstavila aj bratislavskému publiku, vzdala prostredníctvom troch nápaditých choreografií (Pál Frenák, László Seregi, Zsolt Juhász) hold rodákovi z Maďarska.

Bartókov tanečný triptych
(Foto: Peter Brenkus)

V rámci festivalu sme uviedli aj jednu „štúdiovku“. Balet Štátneho divadla v Košiciach nám pohybom pretlmočil dojemný príbeh z čias druhej svetovej vojny. Denník Anny Frankovej je emotívne svedectvo o zverstvách a krutosti nacistického režimu. Choreograf a režisér Ondrej Šoth vytvoril mimoriadne sugestívnu a citlivú inscenáciu, ktorá zanechala v návštevníkoch festivalu hlboký dojem. Popri skvelých výkonoch tanečníkov ŠDKE sa v titule predstavila aj členka Činohry SND Táňa Pauhofová.

To najlepšie nakoniec. Festival vyvrcholil dvomi predstaveniami legendárneho Eifman Ballet. Verím, že toto tanečné teleso netreba zvlášť predstavovať. Veď napokon toto bola štvrtá návšteva tohto súboru v Bratislave. Po Rodinovi, Up & Down či Anne Karenine priniesli na naše javisko ďalší veľký príbeh. Titul Čajkovskij. Pro et Contra sa sústredí na život skladateľa najväčších a najhranejších baletov – P. I. Čajkovského. Pravdepodobne nikoho neprekvapím, keď poviem, že sme boli opäť svedkami strhujúcich tanečných výkonov, dômyselnej choreografie, krásnej scény a kostýmov. Eifman Ballet patrí k špičke, a preto sýty aplauz publika nebol nečakaný.

Dobrý sa vo svete nestratí…

Vyššie v článku som sa zmienil o kvalitách nášho súboru, ktoré dokazujú na jednotlivých predstaveniach. To sa odzrkadľuje aj na pozvaniach nášho súboru či tanečníkov prichádzajúcich zo zahraničia. Náš súbor sa predstavil s inscenáciou Slovenské tance – Životy svetiel na festivale Dance Brno 100 Republika, ktorý nadväzoval na oslavy 100. výročia vzniku česko-slovenského štátu v roku 1918.

V choreografii Adriana Ducina s názvom Osem dní v týždni sa naši tanečníci predstavili 14. júna na galavečere Pas de quatre v Budapešti. Vystupovali po boku významných maďarských telies ako Maďarský národný balet, Ballet Pécs a Szeged Contemporary Dance Company.

Osem dní v týždni
(Foto: Peter Brenkus)

Osem dní v týždni
(Foto: Peter Brenkus)

To však nie je všetko. Naši sólisti sa predstavujú v zahraničí aj individuálne v rámci hosťovaní v predstaveniach alebo sa zúčastňujú na rôznych gala koncertoch po celom svete (Rusko, Poľsko, Francúzsko, USA).

Uplynulá sezóna bola náročná, ale o to krajšia. Už teraz môžeme povedať, že tá nasledujúca nebude o nič horšia. Čakajú nás dva jedinečné projekty – Beatles go baroque Tulák Chaplin. Oba tituly uvedieme vo svetovej premiére. Okrem toho pripravujeme ďalšie zaujímavé projekty a prekvapenia, ktoré na vás čakajú v nasledujúcej sezóne. Mimochodom sezóna 2018 / 2019 je už v predaji. Hoďte očkom sem. 😉

Zaujal vás tento článok?

Zažite viac na našich predstaveniach
Zdieľať:Share on Facebook126Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

ODOBERAJTE NOVINKY

Vyplňte formulár na stránke gdpr.snd.sk a zaradíme vás do zoznamu odberateľov newslettra Baletu SND.

https://gdpr.snd.sk